Spotrepair is een nieuwe, snelle en voordelige manier om kleine beschadigingen aan de buitenkant van je auto, de lak, te laten verhelpen. Door de ontwikkelingen in de reparatie-industrie is het niet meer altijd noodzakelijk om een onderdeel geheel te demonteren voor vervanging of reparatie: bij spotrepair wordt de schade plaatselijk hersteld. Het is dus erg aantrekkelijk om voor deze nieuwe vorm van reparatie te kiezen, maar kan dat wel altijd? Hier zetten we de voorwaarden voor je op een rij.
Afmetingen schade voor spotrepair
De belangrijkste eis voor het in aanmerking komen voor spotrepair is, naast de locatie en aard van de schade, de afmeting. Alle drie de factoren — plaats, omvang en aard — bepalen samen of het mogelijk is. De reparateur zal dit, zelfs eventueel op basis van digitale foto’s, snel kunnen vaststellen. Als je echter van tevoren wilt inschatten of je schade met spotrepair te repareren is, moet je denken aan schades die niet groter zijn dan een A4’tje in oppervlak.
Soorten schade voor spotrepair
Spotrepair is er eerst en vooral voor lakschade. Het gaat dan om (ondiepe) gaten en krassen. Deze ontstaan bijvoorbeeld door steenslag, door openwaaiende deuren van andere auto’s op de parkeerplaats, maar — helaas — ook wel eens om vandalisme: sleutelkrassen. Deze kleine schades worden snel geschuurd, gevuld, gespoten en gepoetst, net zolang tot de lak weer in originele staat is. Weet je niet zeker of jouw schade in aanmerking komt? Je schadeherstelbedrijf kan het je snel en duidelijk vertellen.
Kan spotrepair ook voor oudere schades?
In principe kan een schade aan de lak gerepareerd worden als dit de enige schade is, ongeacht hoe lang deze er al zit. Toch adviseren we om lakschade zo snel mogelijk te laten repareren. De lak zit namelijk niet alleen op je auto voor een mooi effect, maar ook om het onderliggende metaal te beschermen tegen weer en wind. Als je te lang een diepe kras laat zitten, bestaat er de kans dat je auto daaronder gaat roesten. Dan lukt het meestal niet meer om dit met spotrepair te repareren, en in het ergste geval moet je het hele onderdeel laten vervangen.
Wat als ik ook een deuk heb?
Bij een reparatie aan de lak worden oneffenheden, zoals kleine krasjes, eventueel gevuld en geschuurd. Grotere deuken kun je beter laten uitdeuken. Dat kan tegenwoordig, bij deuken die niet groter zijn dan ongeveer een tennisbal, ook zonder spuiten, ten minste als de lak niet beschadigd is. Dit is echter een andere ingreep dan spotrepair. Informeer bij je autoschadeherstelbedrijf naar de mogelijkheden.
Kan ik ook zelf spotrepair uitvoeren?
Misschien vind je spotrepair nogal lijken op het zelf aan de slag gaan met een lakstift en/of bus autolak die je zelf bij de bouwmarkt koopt. Dat is zeker niet zo. Deze techniek wordt uitgevoerd in een speciale werkplaats, door een ervaren reparateur, die niet alleen 100% de juiste lakkleur gebruikt, maar ook alle oneffenheden feilloos wegwerkt en net zolang schuurt, spuit en poetst tot het resultaat helemaal goed is. zo ziet je auto er weer als nieuw uit en is goed beschermd.