Hoe heerlijk is het wel niet om op een snikhete dag in de broeiende auto de airco aan te zetten. Binnen de kortste keren is het heerlijk koel in je auto en kan je even ontsnappen aan de warmte. Mits er natuurlijk een goede airconditioning in je auto is geïnstalleerd. Met de juiste apparatuur zit je er de gehele zomer koeltjes bij, maar is je installatie verouderd of kapot, dan wordt het zweten. Laat dus regelmatig je apparatuur checken door een specialist. Heb je geen idee waar je op moet letten of wat je kunt verwachten tijdens zo’n beurt? We leggen je graag het een en ander uit zodat ook jij weet wat al die lastige termen betekenen.
Welke verschillende types zijn er?
Airco’s hebben een koudemiddel nodig om te functioneren. Wanneer jij het koelsysteem aanzet, zal dit koudemiddel door het apparaat verdampt worden. Hierdoor wordt de warmte in de ruimte als het ware naar het apparaat toegetrokken. Wanneer je het idee hebt dat je auto niet voldoende gekoeld wordt, breng je je auto naar een specialist met goede apparatuur, zoals van Saarloos.com. Deze zal vervolgens checken of er nog voldoende koudemiddel aanwezig is. Is dit niet het geval dan zal dit worden bijgevuld. Hierbij zijn er verschillende types koudemiddel die de monteur kan gebruiken. De laatste tijd is er veel te doen over het allernieuwste koudemiddel R1234YF. Dit koudemiddel wordt gebruikt in de allernieuwste auto’s en vele monteurs zijn al overgestapt op dit goedje. Anderen wagen zich er niet aan, omdat het product brandgevaarlijk schijnt te zijn. Informeer dus altijd goed bij de monteur wat voor service zij bieden.
Hoe gaat de monteur te werk?
In de werkplaats is een hele hoop apparatuur te vinden waarmee de monteur jouw airco weer zo goed als nieuw kan maken. Met behulp van deze apparaten kan de monteur jou de beste service geven die nodig is. Zo zal de monteur als eerste speciale apparatuur gebruiken om te meten hoe het met je airco gesteld is. Om het apparaat te reinigen wordt een speciaal spoelmiddel gebruikt en denkt de monteur dat je airco misschien lekt? Dan wordt door middel van een UV-lekdetectie, elektronische lekdetectie of door middel van een stikstoflekkagecheck gekeken of dat inderdaad het geval is. Wanneer alles gerepareerd en schoongemaakt is, wordt een van de twee koudemiddelen toegevoegd en klaar is kees.